Cum ajungi medic în Germania - Partea a VII-a: despre Approbation


Ați fost la interviu, clinica v-a plăcut, iar medicii de acolo au fost încântați de voi și sunt hotărâți să vă angajeze. Toate bune și frumoase, dar abea de acum începe partea grea, încep nervii și umblătura pe la tot felul de autorități din România.

Următoarea voastră țintă se numește APPROBATION. 
Ce este Approbation? 
Este un document care se emite de la autoritățile locale din Germania de care aparține clinica unde veți începe serviciul. Approbation-ul odată emis, este valabil pe tot teritoriul Germaniei, pentru orice clinică, indiferent de rangul ei, indiferent de landul în care l-ați obținut. Reprezintă în fapt un drept de liberă practică. Toți medicii care vor să profeseze pe teritoriul Germaniei, inclusiv cei germani, trebuie să treacă prin acest proces birocratic.

        Approbation se emite în baza Art. 3 al Legii Federale a Medicilor (Bundesärzteordnung, BÄO pe scurt). Textul legii îl găsiți aici. Vă recomand să citiți (și să înțelegeți) integral cel puțin primele trei articole, pentru că funcționarii pot pune din când în când bețe în roate, citând în mod fals legea BÄO. Exemplu în cazul meu, mi s-a respins certificatul de limbă de nivel C1 (nivel mai înalt decât minimul cerut) pe motiv că e prea vechi (emis 2005 de Institutul Goethe) la oficiul de la Hanovra (Niedersachsen), chipurile „conform Art. 3 din BÄO”. În lege însă, nici țipenie de așa ceva.

O variantă la Approbation se numește Berufserlaubnis și reprezintă un permis temporar de muncă. Acesta se eliberează cam în aceleași condiții și cu aproximativ aceleași acte ca Approbation-ul, dar este valabil pe termen limitat și doar pentru clinica unde urmează să lucrați. Astfel că dacă schimbați clinica, trebuie să obțineți alt Berufserlaubnis.

O listă cu oficiile germane care eliberează Approbation găsiți aici. Chestia asta e importantă pentru că dacă veți începe serviciul la o clinică în Hessen, nu aveți voie să depuneți dosarul în Nordrhein-Westfalen sau pe unde vă mai taie capul.

O listă definitivă și general valabilă de acte necesare nu există, pentru că fiecare oficiu de eliberare a Approbation-ului poate cere ceva în plus sau în minus. Astfel că pentru a obține lista actelor ce vă sunt necesare, trebuie să intrați pe pagina de internet a oficiului în cauză și să căutați acolo. Dacă lista nu este afișată pe internet, vor fi cu siguranță date de contact ale persoanelor de legătură pentru Approbation pe care le puteți întreba de acest lucru. Actele se pot depune personal sau se pot trimite prin poștă, în funcție de cum vă convine mai mult.

Nu în ultimul rând, pentru eliberarea Approbation-ului se plătește o taxă care variază în funcție de land (între 100 și 200 de euro, din câte am putut afla până acum) (Edit: eu am plătit 154 de euro).

În continuare voi pune actele absolut necesare la dosarul pentru Approbation
1.       Cerere (de obicei tip, o găsiți pe pagina oficiului)
2.       Document de atestare a naționalității (pașaport, buletin)
3.       Diploma de medic
4.       Certificatul de limbă de nivel minim B2
5.       Certificatul de conformitate a diplomei de studii (nu mai este necesar în Baden-Württemberg, nu mai este obligatoriu în Niedersachsen, dar pentru siguranță e bine să-l aveți)
6.       Certificat medical că sunteți apți de a practica medicina (în unele landuri se cere obligatoriu de la un medic german și nu mai vechi de o lună)
7.       Declarație pe proprie răspundere ca nu aveți dosar penal sau certificat de cazier judiciar sau amândouă
8.       Adeverință de la clinică din care să reiasă că vă angajează începând cu data de… (clinicile știu de această hârtie și o vor pune la dispoziție)
9.       Certificat de bună practică medicală (good-standing)
10.   Traducerea în limba germană a tuturor actelor străine.

În următoarele postări voi scrie câte ceva despre cele mai importante documente, cum se obțin, cât durează eliberarea, ce hârtii vă trebuie la dosar.


Cum ajungi medic în Germania
1. Limba germană
2. Căutarea unui post - Condiții de interes
3. Căutarea unui post - Pe cont propriu sau prin firmă?
4. Căutarea unui post - Specialități, spitale, anunțuri
5. CV-ul și trimiterea candidaturii     (02.2015: adăugat link către Bewerbungsforum)
6. Interviul
7. Despre Approbation
8. Despre actele necesare
9. Despre actele necesare (continuare)
10. Despre actele necesare (continuare)
11. Alte informații
12. Update 2014: Reguli noi și stricte de limbă pentru Approbation pentru străini
13. Mic ghid de supraviețuire
14. Informații Approbation pe landuri (iulie 2015)

Aceste informații se adresează absolvenților din România și se referă strict la procesul de depunere a candidaturii. Nu veți găsi aici informații despre recunoașterea titlurilor academice sau informații particularizate pentru absolvenții din Rep. Moldova.

Comentarii

  1. Salut. Multumesc foarte mult pentru informatiile pretioase dezvaluite. O rugaminte as mai avea...in situatia in care sint obligat sa inchei contractul de munca la o clinica care apartine de Bezirksregierung care a eliberat Approbation-ul, care este procedura de transfer catre alta clinica, din acelasi concern, insa care aprtine altui kreis. Approbationul este obtinut in Koln, dar in viitorul apropiat va trebui sa profesez in alta clinica care apartine de Dusseldorf.

    RăspundețiȘtergere
  2. Approbation este valabil pe viață în toată Germania indiferent de Bezirkul in care l-ai obținut. La următoarea clinică doar îl arăți că-l ai și gata.

    Dacă ai Berufserlaubnis (deși nu cred pentru că ești cetățean UE) trebuie sa obții unul nou când schimbi clinica.

    Mult succes în continuare!

    RăspundețiȘtergere
  3. se poate lua approbationul daca nu ai contract cu nici o clinica?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din câte știu eu, nu. Este nevoie de o hârtie de la spital/cabinet cum că vei fi angajat la ei. Caută Bezirkul care te interesează în lista de mai sus (vezi link în text) și vezi exact ce îți cer.

      Ștergere
  4. spune ti mi va rog in cazul in care nu iei examenul de aprobation poti lucra ca medic

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fără Approbation / Berufserlaubnis nu se poate lucra ca medic în Germania.

      Ștergere
  5. intreb mea era daca obtii beruferlaubnis daca nu ai luat exam

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În cazul în care se dă interviu și nu îl iei, nu îți dă nimeni dreptul de muncă. Examen propriu-zis cu notă nu este.

      Pe viitor te rog să te exprimi mai clar și să folosești toate semnele de punctuație, vezi pagina de reguli (Spuneți AA!).

      Ștergere
  6. Buna ziua!
    Imi puteti spune daca in Niedersachsen trebuie sa sustii un interviu pentru Aprobbation?
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În Niedersachsen nu se dă examen pentru Approbation, însă birocrații de la Hanovra sunt foarte pretențioși la certificatul de limbă. Cu alte cuvinte, dacă nu ai de la Goethe, s-ar putea să fie probleme.

      Ștergere
    2. Multumesc frumos pentru raspuns

      Ștergere
  7. In ce consta examenul pentru aprobation? si cit timp ai la dispozitie sa te pregatesti pentru el?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. NU SE DĂ NICĂIERI EXAMEN pentru Approbation.
      În unele landuri se dă un interviu cu un angajat al biroului respectiv în care se apreciază grosier câtă germană și câtă medicină știi.

      Ștergere
    2. Am o colega care e in Germania, si ea a zis ca a dat un examen, care e constat din 4-5 parti, Chirurgie, Medicina Interna, unul la alegere, si unul surpriza.....
      Ea zice ca asta e Aprobation....dar interview e pentru Berufserlaubnis....
      Te rog sa ma clarifici daca poti,
      Multumesc

      Ștergere
    3. Din câte am citit și am auzit de la cunoscuți, dar și din experiența personală, nu se dă nicăieri examen. Eu am Approbation din februarie și doar am trimis un dosar, fără a mă prezenta personal la vreun interviu sau examen.

      Dacă vrei mai multe informații va trebui să iei legătura cu colega ta care spune că a dat examen. Pentru mine e o noutate și mai multe informații nu am.

      Ștergere
    4. Eu am terminat facultatea la Chisinau, si Statul Roman mi-a echivalat diploma.....este vreo diferentsa sau nu la primirea Aprobationului? Deci eu ma duc in Germania cu diploma din Republica Moldova, INSA am si echivalarea diplomei, obtinuta la Minister la Bucuresti
      Multumesc

      Ștergere
    5. Daca pe diplomă scrie Republica Moldova, sunt șanse mari să fii eligibil doar pentru Berufserlaubnis, care se eliberează pentru studii absolvite în afara UE. Nu sunt sigur că procedura de echivalare din România este recunoscută în Germania. Pentru mai multe informații cred că totuși cel mai bine te adresezi autorităților germane.

      Ștergere
    6. Si caror autoritati germane ar trebui sa ma adresez? poti sa imi trimit un site ceva?
      Multumesc mult

      Ștergere
    7. Vezi în text linkul către lista oficiilor germane care eliberează Approbation. Contactezi oficiul regiunii în care crezi că vei ajunge.

      Ștergere
  8. Salut! Mi-ai putea spune care sunt Landurile in care se da examen pentru Approbation?
    Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna

    Eu am Sprachdiplom der Kultusministerkonferenz-Zweite Stufe-din 2004- corespunde nivelului C1.Am avut interviu cu spitalul , au vrut sa ma ia , totul in regula, insa cei de la Approbation din Niedersachsen mi-au spus ca e veche diploma si ca am nevoie de una actuala. Sunt foarte pretentiosi. Am renuntat, drept urmare am refuzat spitalul.
    Intrebarea mea este: daca doresc sa lucrez in Baden-Wurttemberg, pot sa-mi depun actele in Bayern? Ptr BW e nevoie de Patientenkommunikationstest, de aceea intreb. Sau daca actele se depun in Bayern, trebuie sa lucrezi obligatoriu in acest Land?
    multumesc

    RăspundețiȘtergere
  10. La tine cum afunctionat ptr Niedersachsen pana la urma? ai mai dat din nou examen ptr B2- actual?

    msi

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma refer aici la Mariusz Breaban

      Ștergere
    2. La mine in Niedersachsen se recunoaste numai certificat obtinut la Goethe sau emis in Germania.

      Eu am avut o mica problema cu certificatul in sensul ca era obtinut cu 6 ani inainte de a depune actele pt Approbation si a trebuit sa merg la Goethe sa scot o confirmare a nivelului prin Einstufungstest. Dupa aia a fost ok.

      Ștergere
    3. cam cit timp dureaza pina vine approbation-ul daca termin cu toate actele saptamina viitoare ? daca e pentru baden-wurttemberg ma 'fixeaza' neaparat acolo ? sau se poate merge cu el si-n alt land si cit de repede? multumesc.

      Ștergere
    4. Între una și trei luni. Totul depinde de câte verificări trebuie făcute și dacă mai trebuie adăugat sau schimbat vreun act. La mine a durat două luni și un pic, dar cunosc și un caz extrem în care a durat 5 luni tocmai pentru ca dosarul nu era cum trebuie pus la punct.

      Approbation-ul îl obții în landul în care urmează să profesezi și este valabil în toată țara. Dar asta scrie și în text și deduc că e tare greu de citit totul deodată...

      Ștergere
  11. multumesc foarte mult pentru raspunsul rapid ; mai am de trimis doar solicitarea mea pentru cazierul din germania la ministerul lor de justitie in rest au spus ca-s in ordine toate actele...sincera sa fiu sper sa dureze vreo 2 luni ca sa pot citi pentru sprachtest,desi am B2-ul luat la goethe in ianuarie,termeni medicali nu stiu deloc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ...si da,e un pic cam greu cel putin deocamdata de citit legislatia lor,motiv pentru care multumesc inca o data pentru lamuririle suplimentare

      Ștergere
    2. Buna Moni. Tu unde vei da examenul acela,banuiesc ca este vorba de cel de comunicare cu pacientii si termeni medicali. La Landesamt? Dupa ce ti ai depus actele? Eu voi da in 31 august Patientenkommunikationtest in Heidelberg si abia apoi imi depun actele. Se poate si altfel? daca vrei sa vorbim ma poti contacta pe ana_aby2000@yahoo.com

      Ștergere
  12. Buna, eu am primit o confirmare de la Spitalul Militar din Ulm pe post de Assistenzarzt, doar ca ei mi-au cerut Deutsche Aprobation Art.3. Intrebarea mea este: Oare se are in vedere ca o sa-mi dea o adeverinta pt obtinerea Aprobation-ului, sau pur si simplu unele spitale cer sa-l ai si atat?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă nu ai Approbation și spitalul vrea să te angajeze, ți se va pune automat la dispoziție o confirmare pe care să o pui la dosar. Prin acest proces trec oricum și medicii germani, așa că nu e nicio filozofie pentru cei de la personal să-ți dea această fițuică. Toate bune!

      Ștergere
  13. Multumesc pentru raspuns! Mai am o intrebare: E adevarat ca spitalele militare din Germania platesc mai putin sau/si au de lucru mai mult? De fapt as vrea sa stiu, daca spitalele militare sunt o destinatie buna pt munca?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La mine la clinică există o cooperare între un spital militar și unul civil. Colegii militari sunt mai mulți, prin urmare au mai puțin de muncă, program de lucru scurt vinerea și sunt plătiți cam tot atât ca cei civili. Reversul medaliei e că semnezi un contract pe mulți ani (15-20 dacă nu mă înșel) și armata te trimite unde are chef, inclusiv în zone de război. Mai mult, specialitățile nu sunt la liber ca în mediul privat. Prin urmare, dacă tu vrei să faci interne, dar locuri sunt numai pe neurologie, pentru că asta le trebuie la un moment anume, ghinion.
      Nu în ultimul rând, ca cetățean străin mă îndoiesc că ai șanse să te angajezi în armata germană. Spitalele militare țin cu totul de armată, inclusiv medicii și asistentele având grade.
      Pentru mai multe informații nu pot decât să te direcționez spre pagina lor de internet: www.bundeswehr.de

      Ștergere
  14. Multumesc mult pentru un raspuns atat de amplu!

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna, Mariusz. Eu mi-am depus azi actele la Dusseldorf, pentru Approbation. Cel mai probabil saptamana viitoare voi fi programat la Aerztekammer pentru un test de germana medicala. Ai cumva idee in ce consta? Eu sunt hospitant din octombrie anul trecut la un spital de psihiatrie din Viersen, a durat atat cu hartiile pentru ca, bineinteles, nu mi-a venit la timp certificatul de conformitate, spitalul ma preseaza sa imi iau Approbation-ul... Germana stiu destul de bine, aici in spital am invatat multe chestii, dar recunosc ca sunt stresat. M-ar ajuta mult daca m-ai putea sfatui din ce sa ma pregatsec. Multumesc mult, Traian

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Habar nu am în ce constă acest test, eu mi-am luat Approbation în Niedersachsen și nu am avut de dat nicio probă de limbă. Probabil găsești pe forumul IMED mai multe informații. Mult succes!

      Ștergere
    2. Salut Traian, ai dat testul , poti sa ne spui cum a fost?

      Ștergere
    3. Salut Traian,
      Poti sa ne spui daca ai obtinut Appobation ul?
      Multumesc!

      Ștergere
  16. Buna!
    Actele trebuiesc traduse si legalizate?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru răspunsul la această întrebare trebuie să te uiți pe pagina oficiului unde vei depune cererea. Regulile variază un pic de la oficiu la oficiu (unii vor traducerile să fie făcute în Germania, alții acceptă și traduceri efectuate în România etc, câte bordeie atâtea obiceiuri).

      Ștergere
  17. Buna seara!

    Am o intrebare: in landul Baden Wurttenberg se poate obtine approbation-ul fara sa ai contract cu o clinica?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  18. Buna seara!
    Cine ma poate si pe mine ajuta sa gasesc raspunsul la urmatoarea intrebare: se poate obtine Approbationul cu un contract de Hospitant? sau cum a intrebat mai sus colegul fara sa ai contract cu o clinica?
    Multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Raspunsul se afla in text si in comentarii, va rog sa mai cititi o data. Nu pot sa postez de cincizeci de ori acelasi lucru!

      Ștergere
    2. Salut imi cer scuze de deranj . Sunt cetatean Romin si am terminat facultatea de medicina din Chisinau , mi-a echivalat recent diploma la Ministerul din Bucuresti .....
      este vreo sans sa primesc Aprobation fara examen ?
      Merci

      Ștergere
    3. Din păcate nu dețin asemenea informații și nu pot decât să te direcționez pe forumul IMED.
      În rest ar fi util să iei legătura cu un birou de emitere de Approbation din zona în care crezi că vei ajunge.

      http://www.bundesaerztekammer.de/downloads/Approbationsbehoerden20130225.pdf

      Ștergere
  19. Daca vreau sa fac medicina in germania, ce facultate imi recomanzi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Depinde ce cauți. Cele mai renumite sunt Heidelberg, Freiburg, München, Berlin. Dar acestea au și cel mai frecvent concurența cea mai mare și locuri nu prea se găsesc. Altfel, o mențiune mai merită Tübingen, Essen, Hanovra și Frankfurt.
      Pentru mai multe informații poți căuta aici

      Ștergere
  20. Salut , am o intrebare , eu am terminat Stomatologie in Romania dar NU sunt Cetatenie europeana si am fost pentru approbation in Frankfurt si ma cerut Certificat de Confirmitate care in Romania NU im da asa ceva pentru ca Nu sunt Cetatenie europeana si acum am ramas cu problema acesta si puteti sa im SPUNET CE POT SA FAC ????????

    RăspundețiȘtergere
  21. Stiti cum va daca in alte Stadt cere Certificat de Confirmitate ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Certificatul de conformitate nu are legătură cu cetățenia, ci cu locul în care ați studiat. Prin urmare, autoritățile române trebuie să vă elibereze hârtia, dacă ați studiat în România. Din câte știu, documentul se solicită la Direcția de Sănătate Publică pe teritoriul căreia aveți domiciliul. Ar fi bine totuși să vă mai infomați, în caz că s-au mai schimbat lucrurile între timp.

      Din regiunile din Germania unde nu se cere Certificatul de Conformitate știu doar de Baden-Wurttemberg.

      Ștergere
    2. Mersi mult , pt ca eu am vrut sa iau certificat din Cluj si mi a zis ca primul trebuie sa fiu membru la CMD dupa ce pot sa pun cerere si pt ca sa fiu membru ar trebui sa fiu Cetatenie Euro , pe care eu sunt NON euro si am terminat in cluj ! saptamana vitoare ma duc in cluj si sa vad ce pot sa fac !

      Ștergere
  22. Deci trebuie sa cere din Colegii Medicilor Dintist din Cluj sau Ministerul de Sanatati din Bucurest ? sau alt undeva ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Direcția de Sănătate Publică pe teritoriul căreia aveți domiciliul sau direct la Ministerul Sănătății. Dar informațiile mele sunt vechi de 4 ani. De asta zic să vă informați încă o dată. Eu nu am cum să mai verific informațiile astea din străinătate!

      Ștergere
    2. Pentru certificatul de conformitate nu aveți ce să căutați la Colegiul Medicilor!

      Ștergere
  23. Marius,felicitari pentru informatiile furnizate! As vrea sa-ti pun o intrebare! Unde este cel mai indicat sa inveti terminologia medicala pentru medici dentisti in vederea obtinerii approbation in Heidelberg?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Terminologia medicală e aceeași și în BW și în Hamburg, așa că nu are nicio importanță unde și cu cine o înveți. Dacă îți dai un pic silința poți s-o înveți și singur. Google fie cu tine. Nu știu de vreun dicționar medical româno-german, dar îmi închipui că există pentru engleză.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum ajungi medic în Germania - Partea I: limba germană

Cum ajungi medic în Germania - Partea a XI-a: alte informații